AKTUALNOŚCI

Jak pomóc dziecku zmagającemu się z uzależnieniem od gier komputerowych?

dziecko-uzaleznienie-gry

Choć gry komputerowe są popularną formą rozrywki oraz narzędziem wspierającym rozwój umiejętności poznawczych, społecznych i strategicznych, dla niektórych dzieci przeradzają się w problem uzależnienia. Jest to złożone zjawisko, które może mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie emocjonalne oraz edukacyjne. Wyzwaniem stojącym przed rodzicami, opiekunami oraz profesjonalistami jest wczesne rozpoznanie sygnałów ostrzegawczych i podjęcie skutecznych działań mających na celu pomoc małoletniemu.

Zrozumienie uzależnienia od gier komputerowych u dzieci

Jest to zaburzenie behawioralne charakteryzujące się kompulsywnym, niekontrolowanym pragnieniem grania na komputerze, co prowadzi do znaczącego pogorszenia funkcjonowania w różnych obszarach życia dziecka. Problem ten wykracza poza zwykłe zainteresowanie czy hobby, stając się dominującym elementem codzienności, który wypiera inne aktywności, zainteresowania oraz obowiązki.

Mechanizmy uzależnienia są złożone i wieloaspektowe. Gry często są zaprojektowane w taki sposób, aby maksymalizować zaangażowanie i utrzymać zainteresowanie gracza przez długi czas, wykorzystując różnorodne techniki psychologiczne. Te techniki mogą obejmować systemy nagród, postępy w grze, tworzenie społeczności online oraz elementy konkurencji. Dla dziecka mogą one być szczególnie pociągające, oferując poczucie sukcesu, przynależności, a czasem ucieczki od rzeczywistości.

Rozpoznawanie objawów: Kiedy gra staje się problemem?

Znaczącym symptomem, wskazującym na możliwość występowania uzależnienia, jest nadmierne poświęcanie czasu na gry komputerowe. Dzieci, które spędzają każdą wolną chwilę przed ekranem, często robią to kosztem snu, nauki, a także interakcji z rodziną i rówieśnikami. Taka dysproporcja w alokacji czasu może prowadzić do spadku wyników szkolnych oraz izolacji społecznej.

Kolejnym alarmującym sygnałem jest występowanie negatywnych emocji związanych z próbą ograniczenia czasu spędzanego na graniu lub niepowodzeniami w grze. Dzieci uzależnione mogą przejawiać złość, frustrację, a nawet objawy odstawienia, takie jak niepokój czy depresję, kiedy są odcięte od swojej formy rozrywki lub kiedy nie mogą osiągnąć oczekiwanych wyników.

terapia dzieciAlternatywy dla czasu spędzanego przed ekranem

Jedną z propozycji jest zachęcanie dzieci do uprawiania regularnej aktywności fizycznej. Sporty zespołowe, takie jak piłka nożna, koszykówka czy siatkówka, nie tylko poprawiają kondycję, ale także uczą pracy w grupie i pomagają w budowaniu relacji społecznych. Atrakcyjne mogą okazać się także zajęcia takie jak taniec, jazda na rowerze, pływanie czy lekkoatletyka. Kluczem do sukcesu w odciąganiu dzieci od ekranów komputerów jest znajdowanie i wspieranie ich zainteresowań oraz aktywne uczestnictwo dorosłych w proponowanych formach spędzania wolnego czasu.

Jak rozmawiać z dzieckiem o jego uzależnieniu?

Podejmowanie z dzieckiem rozmowy na temat uzależnienia od gier komputerowych wymaga szczególnej wrażliwości, empatii oraz przygotowania. Jest to proces, który powinien być przeprowadzony w sposób przemyślany i taktowny, aby zbudować most zrozumienia i współpracy, a nie muru oporu i defensywności. Ważne w takich dialogach jest stworzenie przestrzeni, w której dziecko czuje się bezpiecznie, a nie oceniane czy krytykowane. W skrajnych przypadkach należy otwarcie zakomunikować konieczność szukania profesjonalnej pomocy oferowanej przez ośrodki leczenia uzależnień od komputera dla młodzieży.

Kiedy i gdzie szukać wsparcia?

Rozpoznanie momentu, kiedy należy szukać pomocy, jest pierwszym i fundamentalnym krokiem. Warto zwrócić uwagę na zmiany w zachowaniu dziecka, a także fizyczne symptomy nadmiernego zaangażowania w gry, jak zmęczenie czy problemy ze snem. W Polsce działa wiele ośrodków i specjalistów zajmujących się problematyką uzależnień. Jednym z miejsc, które oferuje wsparcie dla dzieci i młodzieży borykających się z uzależnieniem od gier komputerowych, jest Osada Empatia – zamknięty ośrodek leczenia uzależnień. Wspiera podopiecznych poprzez psychoterapię integracyjną prowadzoną w nurcie poznawczo-behawioralnym, psychodynamicznym oraz humanistyczno-egzystencjalnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *